b A R u k ! N i k U t A h U . . .

Hari berganti hari, bulan berganti bulan. tapi nape rasa mual, loya, pening dan muntah ni tak hilang2 jugak. Bahkan sekarang aku ditambah lagi 1 ujian iaitu sakit2 sendi lagi2 tulang belakang ngn kaki belah kiri. selalunya krem waktu aku mandi pagi. mungkin waktu tu sejok kot tambah plak baru pas muntah. lagi 1 time nk tido payah sgt. badan da sakit lenguh2 segala tmbah plak mata tak nk lelap. klo da telelap kejap pastu sedar balik. Dugaan ya Allah.. Bila aku melalui saat2 yg menduga ni aku pasti teringat akan mak. Macamni rupanya mak mengandongkan aku. Sakit..! tu tak kira bersalin lagi. Dan waktu itu mulala rasa sebak mengenangkan saat2 kedegilan yg telah aku lakukan kepada mak. waaaaa.. banyaknye masalah yg telah aku bg pada mak. Contohnya, bila aku pedajal maksu aku mase kecik2 (boleh refer post D u L u M a S E a K u k E C i K - k E C i K . . ) mak aku yg bersungguh mintak maaf kat maksu. Aku wat dono jek. yerla mase kecik2 bukannye tau ape. Pastu jatuh beskal smpai luka terok, mak jugak yg wat pertolongan cemas bulan sabit merah. time kat sekola rendah aku kene sakit perot mak yg tolong urutkan kat surau. klo nk dikira berapa byk bende yg aku da susahkan mak, aku rasa tak terkira byknya. Hoho! Sedih bukan? Itulah pengorbanan seorang ibu. Dari mengandongkan kita sehinggalah kita @ dia menutup mata. kalo dulu aku dgr org ckp pasal pengorbanan ibu, aku insaf kejap je. Tapi skang baru aku tahu cmne. Haa padan muka aku! Allah nk tunjukkan kejap je. Lps ni klo anak aku nakal2 perangai sebijik cm aku+bapak dia(bapak dia lagi degil nauzubillah mase kecik2 dulu. Tu pon menurut sumber2 yg boleh dipercayai. hehee..) siapla aku karate2 aku smack down smack down kan. Tapi aku mintak dijauhkanla drpd dpt anak yg degil2 dan kuat melawan ni. Tetiba aku terfikir bagaimanala agaknya perasaan seorang ibu bila mendapat tahu anak yg dia tatang selama ni mengandung anak luar nikah atau punca terjadinya anak luar nikah. Sape yg harus disalahkan? Jadi kita sebagai anak kenela ingat pesanan org tua kita setiap kali nk lakukan sesuatu. Kan mak bapak kita da ajar tentang agama dan bg ceramah percuma sejak kecik lagi. So ikot jela. Apa2 pon kepada anak2 diluar sana yg da buat salah pada mak bapak mereka, sy nasihatkan mintakla maaf lagi2 pada ibu sbb payah jerihnya dia nk mengandungkan kamu. Bukan senang tau tak!!!! bagi anak lelaki plak jgn ingat korang tak mengandong dan melahirkan anak korg terlepas dari rasa sakit yg ibu korg rasa. Allah tu maha adil. Pikir2kan la....

0 comments:

Pengikut