ANAK ANGKAT UNTUK DIBELA

Assalamualaikum wbt & salam 1 malaysia..

Sebagai seorang ibu, aku tertarik untuk melihat wajah2 bayi yang baru lahir tak kisahla samada status bayi tu halal atau haram. Kat dahi mereka takde tanda yang mengatakan halal atau haram pun. Bayi yang baru lahir memang takde dosa. Mereka tak tahu ape2 langsung. Kesian kat mereka. Atas dosa yang mak & ayah dia lakukan, dia yang kena tanggung segala kesakitan sampai bila2. Kena ejek, kena cerca, kena hina dan macam2 lagi. Kecik2 lagi maruah mereka dah dicalar. Masyarakat mmg pandang hina dengan anak luar nikah ni. Yang sepatutnya dihina mak bapak mereka. Bukan anak-anak yang tak tahu ape2 ni.

Aku terfikir, siapalah yang akan membela anak-anak ni dan marah bila mereka diejek oleh kawan2 mereka nanti kalau tiada siapa yang menjaga mereka. Macam kita semua yang ada mak bapak, kita sentiasa rasa dilindungi daripada org2 jahat. Bila ada yang menyakitkan hati kita, mak bapak kita akan backup kita. Paling tidak marah balik pada org yg sakitkan ati kita. Siap datang sekolah carik budak yang sakitkan kita pastu report kat guru besar dan sebagainya. Sayangnya mak bapak kita dengan kita. Zaman kanak-kanak kita cukup seronok. Gelak ketawa tak pernah lekang. Sampai da dewasa ni pon rasa nk jadi kanak-kanak semula. Tapi bagaimana agaknya nasib anak-anak yang terbuang dan yang tak sah taraf ni ye? Samakah zaman kanak-kanak kita dengan mereka? Ada ke org yang betol2 sayang mereka mcm mak bapak kita sayang kat kita? Mungkin ada. Mungkin juga tidak. Mungkin, kalau mak kandung mereka sendiri yang jaga mereka belum tentu lagi dijaga dengan baik, bukan? Silap2 mereka dibuang atau dibunuh dengan kejam oleh mak bapak  mereka sendiri. Astaghfirullahalazim.. Nauzubillah.. Minta dijauhkan..

Pada pendapat aku lebih baik anak-anak tak sah taraf ni dijaga oleh orang yang betol2 nak kan anak. InsyaAllah mereka akan jaga anak-anak ini dengan sebaik-baiknya. Daripada anak-anak ini dibuang, digonggong anjing, astaghfirullah.. Sedih sangat2 bila terbaca kat akhbar2 atau dengar berita2 sebegini. Tak sanggup nk dengar apatah lagi melihat sendiri. Ya Allah, mana perginya perikemanusiaan manusia2 kat dunia ni? Kalau tak nk bagilah keluarga yang nak kan anak. Sekarang ni, ada org yang belom berkahwin pon nak ambil anak angkat jugak. Baguslah. Tu salah satu usaha yang baik dan pahalanya besar. Asuhlah anak-anak ini dengan didikan agama yang sedalam-dalamnya. Anak-anak juga berhak untuk hidup mcm anak-anak yang lain.

Jika ada yang berminat untuk mengambil anak angkat bolehlah ke http://aaudb.blogspot.com. Di facebook pula https://www.facebook.com/anakangat. Ini bukanlah promosi jual barang atau sebagainya. Harap janganlah ada yang berfikiran cmtu. Aku cuma terbaca di facebook dan ingin berkongsi kepada pengunjung blog ni. Terharu bila melihat wajah2 anak kecil yang tiada dosa tu. Comel2 gebu2 putih2 plak tu. Terasa sayang pada anak-anak ni. (hampir mengeluarkan air mata tapi kena cover sbb dalam ofis ramai orang) huhuhu..

4 comments:

zubaidah berkata...

Assalamualaikum
Saya seorang guru di Melaka, sudah beberapa kali mencari anak untuk dijaga tetapi masih belum berjaya. Buat masa ini saya mencari seorang anak lelaki / perempuan yang akan lahir dalam masa terdekat. Boleh hubungi saya di 0149824024
Terima kasih

D'lamica Ent berkata...

Salam
if ade baby utk diserahkan sebagai anak angkat saya n suami berminat...
keutaamaan kepada bayi lelaki..
pd sesape yg berkenaan blh hubungi sy
wassap / msg 0126957742
email nonoi18@yahoo.com
MARRIED SINCE 2007 FRM KL

anak soleh berkata...

Salam...Saya ingin mencari anak angkat yg masih bayi. InsyaAllah ingin jdkan anak susuan spy dpt menjadikannya mahram & boleh mendidik dgn sebaiknya. Mohon hubungi saya di 017-3367996. Terima Kasih.

Unknown berkata...

Salam.. Saya juga mencari anak angkat boleh hubungi saya 0111 2295939

Pengikut