D u L u M a S E a K u k E C i K - k E C i K . .

Semua org ada pengalaman mase dorg kecik2 dulu. Mesti mak korg selalu cite kenakalan korg mase korg kecik2 dulu kan. Aku pon same jugak. Bile mak aku cerita, ade yg aku ingat ade yg tak. Dulu maksu aku tinggal sekali dengan family aku sbb dia keje kt hospital JB. Rasenye dia dok sama sampai aku darjah 4 kot. Maksu aku ni la yg selalu kene pedajal ngn aku. Bayangkan anak sedara pedajal mak sedaranya. Maksu aku ni aku panggil Acu. Dulu mase Acu baru beli kete baru aku conteng kete dia gune krayon. Almaklumlah kanak-kanak yg rajin baru belajar ABC. Jadi semangat menulis ABC tu membuak2. Tapi kenapalah kete baru Acu jugak yg jd mangsa! Aku ingat lagi masetu aku tengok mak aku gunting kain nk buat baju. Aku tgk dulu puas2 pastu aku mencari baju yg agak2 sesuai utk dibuat baju baru!! Diulangi baju baru!! Okey gunting da dapat. haa.. baju tshirt tu cm lawo je utk jd sasaran. ok line clear. Projek dimulakan. Tetibe 'heeiii..!! buat ape tu?' Opocot! tekejut aku. Tetibe ntah dari mane mak aku dtg sambil merampas gunting di tangan aku. 'Ya Allah.. abes baju Acu ko gunting. Mak tak tahu eh Acu balik nnti dia marah ko mak tahu..' Mase tu aku cm takde perasaan. Yerla kecik lagi tapi aku boleh ingat. Aku tahu Acu nk mara pon da tak boleh. Kene jugak sabar nk tak nk. Apalah nasib dapat anak sedara cmni nakal nk mampos. Kenakalan ke3 yg telah aku lakukan ialah di dapor. Waktu tu Acu tengah goreng bihun. Niat da baik nk menolong. Tapi ketinggian utk nmpk ape yg dimasak tak cukup. Langkah pertama, amek kerusi utk panjat tgk ape yg dimasak. Baru nk pegang kerusi tetibe kena mara. Okey takpe. Tapi dalam hati melonjak2 jugak nk tahu. Tetibe 'kedegang..' kuali yg tadinya elok di atas dapo dengan sekelip matanya da di bawah! Bihun da telangkup di atas lantai. Tak sampai sesaat tgn aku da kene jentik ngn mak sbb jatuhkan kuali bihun tu. Aku pon tak tahu cmne aku wat smpai kuali tu bole telangkup kat lantai. Pastu aku nmpk Acu kutip bihun yg agak2 masih boleh dimakan kat lantai tu. Sekali lagi aku buat muka tak bersalah. Sebenarnye masih tak percaya dengan ape yg baru terjadi. Kuali bihun terlangkup di atas lantai. huuu.. Yg paling tak bole lupe mase Acu baru bali tv baru utk diletakkan kat dalam bilik dia. Aku pon ape lagi nk tumpg sekaki la tgk tv. Padahal kat ruang tamu ade tv yg lg besar taknk tgk! Disebabkan Acu seorg doktor, maka dia tgk cite yg bedah2 cm cite ER. Acu kata 'ha.. klo nk tgk tv kat dalam ni kene senyap.' Aku pon wat muke baik pada mulenye. Bila lame sket aku pon bukak mulut tanya 'ehh..knape dia bukak baju?' Aduh.. name pon nk operation kene la bukak baju. Tapi tak nmpk ape yg sensored pon. Pastu dengan sekelip mata aku da ade di luar bilik Acu. Acu dokong aku keluar dari biliknye. heee.. Padan muke aku. Wlau ape pon Acu baik sgt. Suke belikan aku ngn adik aku coklat. Aku ingat lagi coklat tobleront. Ala yg tiga segi tu. Tapi dia tak bg sume sbb dia kata nnti gigi bole rosak klo mkn coklat byk2. Dia ckp lagi nnti klo gigi lobang nnti Acu cabot. Sbb Acu doktor gigi. Acu akn bg dlm 2 bijik seorg pastu dia akan letak coklat yg lebih tu kat atas peti ais. Ala setkat atas peti ais kacang je aku bole amek coklat tu. Cm biasa aku amek kerusi nk pnjat. Bile da panjat masih lagi tak sampai. Pk punye pk aku pon tarik alas peti ais tu. Sikit demi sikit.. 'Yes!! berjaya..' Lantakla klo atas tu ade ape2 pon jatuh. Yg penting sasaran aku ialah coklat. Bile da dpt jgn harap aku nk bg kat org lain. Penat2 aku tarik alas peti ais tu tao. Nasib tak de sape yg nmpk. hohoh!! Bile teringatkan Acu mesti ingat ape yg aku da wat kat dia. Da lame tak jumpe Acu. Rindu. Aku harap nnti mase majlis tunang Acu datang.

0 comments:

Pengikut