e M a S ...







fuh.. bestnyer cuti panjang sabtu ahad isnin.. baru kali nie dapat merehatkan badan. aperpon sempat gak aku deal ngan kak ruzila ari sabtu lepas utk setelkan masalah projek dier.. kak mahni, kak ani ngan abg wan sumer dah setel. sian plak dier sorang jer blom setel.. tu pon tempoh diberi oleh pm dia sebulan jerk.. cuti 3 ari nie tk wat aper pon.. sebelom jumpa kak ruzila ngan laki dia sempat lagi aku ngan nadiah berkaraoke kat ole2.. huhu lama beb kitorang tk menyumbangkan suara waawawawawa.. ngam2 abis 10 lagu kak ruzila tepon.. mlm nyer plak kila ngan hisham ngan adik hisham si ila dtg shah alam.. kitorang melepak la kt big mug depan plaza alam sentral.. yg aku tk bole sabar dekat 45 minit baru order kitorang sampai.. raser cam nk terbalikkan jer meja makan tu.. nasib bek ader sufi.. hehehehe.. erm ari ahad plak aku ngan nadiah teringin nk makan sup ani sup utara kt plaza alam sentral gak.. pas makan kitorang jalan2 tengok promosi majlis kawen.. ala ader r promosi pakej perkahwinan, kad jemputan kawen, pelamin dan lain2.. aku tknk pk tk nk amek pusing.. nadiah jerla yg melilau tgk itu tgk nie.. jenis aku kalo tkda matlamat aku tk layan.. so aku buat bodo jerla kt tempat tu.. nk tempah kad kawen mahal2 pon nk buat apa.. beh bek aku tempah ngan member aku.. dpt banting free lagi.. harga pon boleh cut 50% utk kad yg tebal.. sama jer.. tlg member la lg bagos.. hermm.. arini plak aku bangon lewat sket.. mlm td aku kena siapkan program utk projek ngan si rosli proton edar plak.. so arini aku suh nadiah masak hehhehe.. lama dah tk makan masakan sayang ekk... dalam masa aku tk update blog nie menimbun jugak post tunang aku nie.. satu yg aku tertarik pasal emas.. haaa aku cadangkan kepada kawan2 dan pembaca blog kami supaya marilah sama2 buka akaun simpanan emas di maybank.. korang g jer kt www.maybank2u.com.my korang klik kat investment then klik kat gold savings.. ha aku malas nk citer lebih2.. sebab korang sendiri boleh pk. tp yg bole aku bgtau simpanan emas nie adalah simpanan utk jangka masa panjang. bukannya korang simpan arinie bulan depan korang kuarkan.. kalo camtu beh bek tk payah.. simpan emas nie utk jangkamasa bertahun2.. kalo kt maybank nie permulaan paling minimum korang kena simpan 5 gram emas.. maksudnya 5gram kali ngan harga belian emas semasa sebanyak 1 gram.. contoh masa aku buat akaun emas nie dulu masatu 1 gram 109.XX so permulaan aku kena simpan RM545.xx. pastu kalo aku nk simpan lg minimum bole simpan 1 gram sekali simpan.. yg bagosnya simpanan kita nie adalah mengikut harga emas dunia.. so korang bayangkan lah.. kalo korang simpan emas 20 gram dan harga belian emas katakalah pada tahun 2009 adalah RM117.XX per gram maka simpanan emas korang adalah RM2340.XX.. pada masa yg sama korang simpan rm2000.00 dalam simpanan biasa.. pastu korang tk simpan2 lg dah.. kemudian 10 tahun akan datang iaitu pada tahun 2019.. simpanan biasa korang tadi tetap jadi rm 2000.00 jugak.. tapi simpanan emas korang telah bertambah.. sebab?? katakanlah harga jualan emas pada 2019 adalah RM303.XX per gram.. maka simpanan emas korang adalah RM6060.XX.. tu kalo simpan 20 gram.. kalo simpan 50gram ker 100gram ker..hah.. tu contoh jerk.. yg aku nk tunjukkan adalah benefit yg kita dpt.. bila kita buat simpanan emas.. nie dah dikira pelaburan jangkamasa panjang jugakla.. sok lusa sapa tau kan.. sebab tu la emas merupakan matawang yg kalis inflasi atau inflasi sifar! mungkin ada diantara kita yg dah tau dan dah ader pon simpanan emas.. aku cuma nk berkongsi sesuatu yg baik jer.. haha 1 anak 1 simpanan emas.. wawawawa.. jauh benor aku pk.. nikah tk lagi.. ngeh ngeh ngeh.. sekian saja bersama saya di rancangan BIJAK WANG!! wawawawawa...

0 comments:

Pengikut