b E t o L k E ?

Syg nk jawab soklan abg 'betol ke pompuan tak sebetol2nye terima bakal suami tu sehinggala da diijabkabulkan'. bagi syg jawapannye 'ya!'. tak terima sebetol2nye di sini bukanla bermaksud yg si pompuan tak boleh terima si lelaki itu seadanya dan bukanla si pompuan tu tak yakin pada si lelaki. byk faktor yg mungkin menyebabkan si perempuan tidak sebetol2nye terima bakal suami dorg. sblom ni yg jage si pompuan, mak bapaknye. bila da berkahwin nnti suaminye pulak yg jage. sebelom kawen syurga di bawah tapak kaki ibu, tapi bile da kawen syurga ditransfer pulak ke bawah tapak kaki suami.eh cm transfer kredit plak.ha kan berbeza tu. mak bapak kite da knal sejak lahir lagi tapi bakal suami kite knal sejak masok ciast eh eh tak tak. hehehe.. si pompuan baru nk knal ati budi bakal suami. ntah mcmne agaknye perangai dia diblkg kite, kite tak tahu. mungkin depan je control macho control alim tapi belakang? pompuan la insan yg paling berhati2 nk carik suami lagi2 bile sekarang ni dengar kes yg mcm2 kat tv. da tentu si pompuan tak hingin nk jadi mangsa mcm kat tv tu. bgi pompuan, mak ayah dorg la org yg paling boleh dipercayai dan paling memahami dorg. jadi, bila si lelaki yg bakal jadi suami dorg, nk take over tugas mak bapak dorg jage dorg (iskh byknye pekataan dorg), mestila seorg lelaki yg boleh memimpin dan bertanggungjawab. sbb tula kwn2 abg (eh, kwn2 ke klo da ade yg umur cm mak aku) ckp mase tunang ni la kite kene tunjukkan perangai sebenar diri kite sendiri. supaya nnti kite kaum pompuan ni tak la tertipu dengan kepura2an si bakal suami kite. tapi lainnye pulak bila si pompuan da yakin dengan bakal suami dorg dan da amek keputusan berkahwin dengan bakal suami dorg, smpaila waktu diijabkabulkan, si pompuan mmg betol2 da mengharapkan sepenuhnye pada si suami. sebab lumrah org pompuan ni mmg bergantung pada si suami walaupon dorg ade kerjaya dorg sendiri. maksud bergantung di sini bukanla bergantung dari segi kewangan klo si pompuan tu da ade kerjaya dan duit sendiri. tapi, 'bergantung' di sini, maksudnye bergantung dari segi kasih syg, mengharapkan si suami menegur klo si isteri buat kesilapan, mengharapkan si suami dpt anta anak2 ke sekolah, tolong masak, tolong kemas uma dan mcm2 lagila. wat mase ni alhamdulillah syg rase takde mslh dengan abg. ape ciri2 yg syg nak ade pada abg. klo hensem tapi takde akal dan tak bijak tak gune jugak. klo pandai ckp je berhabuk2 tapi kosong tak gune jugak. syg bukan cepat nk letakkan harapan pada abg, tapi syg tgk abg bole diharapkan. dan syg harap bende ni berkekalan.

0 comments:

Pengikut