Sebelum melangkah ke Pentas Neraca

Sebelum melangkah ke Pentas Neraca


Aku, kamu dan mereka,
mari kita meniti dan meraduk kelam pekat, milik kita semalam,

Semalam kita tanamkan hasad kita ke dalam jiwa-jiwa yang mentah,
semalam kita suburkan benih-benih noda di tapak nafsu semahunya,
kita semai, kita baja tunas-tunas dengki, hasutan dan fitnah,
lalu kita berdendang, bersiul dan memainkan lagu sindir tajam yang mengusik,
kita lukiskan potret agung watak nista, watak yang kononnya mulia,
di atas keping-keping  hati mereka  yang gelisah,

Tapi kita lupa,
padahal kelmarin hati kita sendiri yang penuh jelaga,
kelmarin jiwa kita sendiri yang berkeras,
kelmarin hati kita sendiri yang tuli untuk mengalah,
dan hari ini,
bila sampai waktu datangnya karma menyapa dan menyergah,
aku, kamu dan mereka, terkuncup malu akhirnya,
kepul kepul mendung yang hitam pun mengintai samar,
titis-titis gerimis akhirnya turun menemani malam,
fajar siang, pasti akan turut lewat menyapa,
kerana yang datang, adalah suram berhiaskan duka.

Dan untuk esok,
hapuskanlah dendam pekat dalam jiwa kita yang keras,
padamkanlah api tuli, yang membakar ego di hati kita,
ayuh, kita biarkan hujan membadai jelaga hasad,
kita siramkan dengan tangan yang memaafkan,
ayuh, kita biarkan angin malam memadam benci,
kita tiupkan dengan hembusan keihklasan,
ayuh, kita ikat jasad-jasad kita bersama,
kita simpulkan dengan ikatan ruh yang saling menghargai,
kita sulamkan dengan manik-manik kasih dan sayang,

kerana antara aku, kamu atau mereka,
barangkali ketika fajar menyinsing sinarnya nanti,
entahkan esok, lusa atau pun bila,
akan ada diantara kita, yang akan terlebih dahulu melangkah,
memulakan perjalanan ke pentas neraca.

Nukilan
Keroncongemas

p/s : ini lah dia sajak yang aku karang untuk bengkel sajak yang akan diadakan esok bertempat di Hang Tuah City Hotel Melaka.. wahh dup dap dup dap nie first time aku join bengkel sajak.. walaupun aku minat seni penulisan dari dulu tapi baru sekarang aku tertarik untuk lebih serius dengan hobi dan minat aku yang satu nie.. moga esok dpt menimba ilmu sebaiknya.. 

0 comments:

Pengikut