GUI + PIC + litar relay 5v to trigger 220v~240v


post yg nie bukan sambungan post yg tadi.. yg tu aku belom buat lg.. tp post yg nie adalah berkenaan projek GUI sebagai kawalan kepada Hardware (dalam kes ini aku menggunakan kipas 220v~240v). yang diaktifkan menggunakan pic. GUI pula adalah sebagai antaramuka pengguna yang memudahkan lagi pengguna dengan paparan yg agak menarik lebih2 lg jika menggunakan touch screen.. so inilah dia contoh projeknya. dan untuk aktifkan kipas 220v~240v aku menggunakan litar relay yg boleh di "trigger" menggunakan output 5v (generate by port pada pic microcontroller) sebagai switching kepada voltage input 220v~240v kepada kipas tersebut. so mcm biasalah kepada pengikut setia posting aku berkenaan projek2 aku nie bolehlah emailkan pertanyaan cam biasa. terima kasihlah kerana sudi menjenguk2 post2 aku nie. dan mcm biasa juga.. kod2 aturcara projek nie boleh didapati dengan menghantar email kepada aku..

p/s litar relay di atas juga boleh digunakan untuk trigger "cetre lock" yang memerlukan input voltage 12v~. ada masa aku akan postkn pula projek RFID yg berkonsepkan "Client - Server" dan digabungkan dengan pengaturcaraan PIC microcontroller. projek dah hampir siap.. tinggal beberpa bug yg perlu diatasi... dan dalam projek ini juga aku akan tunjukkan aturcara simple untuk menyisih byte2 data tertentu yang dihantar secara serial oleh sesuatu peranti sebelum di simpan ke dalam database sistem.

0 comments:

Pengikut