S e N u S a N t A r A . . .


salam ramadhan dan salam sejahtera.. pertamanya sebelum aku mengulas isu ni aku ingin memohon maaf sekiranya ada yg akan terasa dihati. keduanya apa yg aku tulis nie adalah pendapat aku sendiri dan tidak disokong oleh fakta2 yg tepat dan mungkin ramai yg tidak bersetuju dengan pendapat aku.. sekiranya apa yg aku tulis ini menimbulkan beberapa isu lain (CEH! perasan jerk aku nie.. hehehehe) janganlah di war2kn sebagai sesuatu yg berkaitan dengan pendirian org lain atau organisasi tertentu.. ini hanyalah ulasan peribadi seorang warganegara MALAYSIA. OK.. kali ini aku nk ulas berkenaan isu antara dua buah negara.. adapun secara ringkasnya ingin aku nyatakan bahawa aku sedikit teremosional dengan tindakan bangang warga Indonesia membakar dan melakukan aksi2 seperti melempar najis manusia ke kawasan diplomati Malaysia di jakarta Indonesia. apa kebangangnya segelintir rakyat Indonesia yg tidak boleh berfikir bahawa segala agenda serta isu yang semakin menegang di antara Malaysia dan Indonesia itu adalah hasil garapan pihak ketiga yg sengaja cuba mencacat celakan dan sengaja mahu mengeruhkan hubungan diantara 2 buah negara yang serumpun.. siapa pihak ketiga itu? tentulah aku sendiri tk dapat nak bagi jawapan yg tepat. tp sebagai seorang muslim dan warganegara Malaysia yang dikurniakan akal pastinya aku mampu berfikir dan mentelaah situasi yg berlaku ini. isu ini sengaja diwar warkn oleh pihak media Indonesia yg pastinya pihak ketiga tu ada di sebalik media itu sendiri. kekadang hal2 kecik pasal masakan, lagu dan tarian pon org indon nie bole jadikan isu dan claim yg Malaysia meniru dan mencuri hak dorang.. apasal la segelintir org indon yg bangang tu tk claim yg agama islam tu agama dorang jer daripada org2 arab??? atau apasal dorang tak claim yg bendera Monaco tu bendera dorang sebab lebih kurang sama jer.. tknmpak lagi ker isu2 nie cuma nk memburuk dan mem"beruk"kan Malaysia dan Indonesia yg serumpun satu nusantara tu supaya bertelagah? apabila kita bertelagah maka senanglah anasir2 luar (pihak ketiga) untuk memporak perandakan kawasan nusantara.. thailand dengan isunya sendiri, Malaysia dengan isu politiknya, Indonesia dengan ekonominya, dan tiada apa yg lebih memburukkan lagi dengan memporak perandakan hubungan Malaysia dan Indonesia yg mana umum tahu agama islam dalah agama rasmi. tkkan tk bole pk lagi wahai segelintir rakyat nusantara bahawa isu2 ini sengaja diperbesarkan supaya tiada lagi kekuatan
antara negara2 nusantara agar kelak kita lebih mudah dibinasakan samada dengan jalan ekonomi, politik, sosial mahupun budaya? cukup2lah dengan penjajahan ekonomi dan budaya yg sudah menjadi darah daging kita. perasan tk bila ada jer isu yang bole membangkitkan kemarahan rakyat antara dua negara ini maka ianya akan diwar2kn sehingga sanggop melukakan perasaan dan membangkitkan rasa sakit hati dan dendam antara dua buah negara dan seringkali ianya disalurkan melalui semangat patriotik kononnya.. Tapi apa yg aku perasan rakyat Indonesia mudah terpedaya berbanding dengan rakyat Malaysia. sukacita aku nk terangkan lagi pendapat aku nie melalui perspektif aku sendiri.. mengapa jadi begitu? 1 mungkin rakyat Indonesia terlalu mudah tertipu daya kerana negara mereka dalah negara miskin walaupun sering sahaja mereka kata mereka kaya dengan sumber alam, kerana kemiskinan itu menjadikan ekonomi mereka terkebawah dari Malaysia.. bagaimana caranya untuk menyatupadukan rakyat yang sedia tertekan dengan kemiskinan dan ketidakseimbangan ekonomi yg ketara jurangnya antara rakyat mereka??? ya caranya adalah dengan menaikkan semangat patriotisme mereka dengan mewujudkan isu2 sebegini.. yg paling sedih mereka terlupa.. kebanyakkan diantara mereka dan kita adalah sama2 mengucap dua kalimah syahadah.. apa akan jadi bila dua islam bersaudara berperang dan bertelagah sesama sendiri??? sendiri pikirlah.. 2. rakyat Malaysia plak macam buat2 tk tau jer dengan isu ini..
ini kerana aku berpendapat rakyat Malaysia semakin bijak menilai satu2 isu buktinya lihatlah pilihanraya yang lepas.. rakyat lebih bijak memilih siapa yg harus menjalankan pemerintahan negara.. jadi tk perlulah tk masal2 nk membakar bendera negara org lain macam beruk dapat bunga dan seperti org hilang akal yang membelakangkan agama islam sebagai pegangan.. betapa mudahnya segelintir org2 indon terpedaya dengan suntikan halus pihak2 yg mahukan kedamaian di bumi nusantara ini hilang.. ada juga pendapat yg mengatakan rakyat Malaysia tiada semangat patriotisme.. aku kurang bersetuju sbb aku berpendapat yg majoriti rakyat Malaysia ini lebih kepada sikap tunggu dan lihat, namun akan bertindak bila perlu.. tk perlu terkocoh2 seperti sebilangan rakyat Indonesia yg sibuk menurunkan tandatangan berdarah sedangkan dalam masa yang sama lebih ramai rakyatnya yang sibuk berebut nak masuk ke Malaysia secara haram DAN dok sibuk membawa lari anak2 gadis Malaysia balik ke lombok..
bukan kah kita saling memerlukan antara dua buah negara.. mungkin rakyat Indonesia yg dok sibuk membakar bendera Malaysia tidak tahu yang rata2 rakyat Malaysia sejak dari umur 18 tahun sudah dilatih menggunakan senjata asas melalui program2 khidmat negara, pasukan2 simpanan, pasukan2 pegawai simpanan, maktab2 tentera, kolej2 tentera.. tapi bukanlah matlamat utama untuk berperang dan mencari pasal lebih2 lagi dengan negara senusantara, tapi kami akan sentiasa bersiap siaga untuk mempertahankan AGAMA dan NEGARA yg tercinta.. adalah lebih elok jika segala permasalahan dibwa ke meja rindungan bukan dengan tindakan tak bertamadun dengan membakar bendera negara org lain.. yg paling lucunya perkara seperti inijuga terkesan oleh ahli2 parlimen Indonesia.. dok sibuk suruh putuskan hubungan diplomatik ngan Malaysia.. awat tk terkesan dengan isu ramainya penjenayah Indonesia ditembak mati kt Malaysia? patotnya isu tu yg dibawa ke parlimen dorang untuk mengurangkan jumlah penjenayah2 berwarganegarakn INDONESIA membuat onar di bumi Malaysia!

0 comments:

Pengikut