H a R i M i N g G u YG p A D a T & p E N a T !

Dari majlis perkahwinan hafiz & mimi da alang2 dekat nk ke melaka kitorg pon hape lagi teruslah singgah balik melaka dengan sehelai sepinggang. hehee.. laki aku tanye 'nk balik melaka tak?' aku ape lagi laju jela jawab 'nak! syg tepon abah skang ehh?' abah n mak tak gi mana2 jadi bolehla balik. yahooo! terus nyanyi lagu balik kampong. cm balik raya plak. sebenarnye kitorg tak rancang pon nk balik melaka. memandangkan da dekat sgt kitorg pon amekla kesempatan balik ke melaka. ari khamis sebelom tu da bgtau mak yg kitorg tak jadi balik sbb budget lari kene bayar saman. tapi da suratan dapat balik melaka jadi smpaila kami di uma mak. heheee.. seronoknye! balik melaka kali ni kitorg byk habiskan masa di luar. malam yg kitorg smpai tu kitorg ikot mak abah n atam gi mahkota parade gi beli buku atam n shopping handbag mak. pastu kitorg gi jenjalan kat sungai melaka yg dkt ngn kapal besar tu. kebetulan ade pesta muda mudi kat situ. abah kata tu sume maksiat. heee.. pas penat bejalan, kitorg round2 kat china town @ jonker walk. round2 naik kete je. aku tgk laki aku cm jakun je. yela tak pernah pegi. wahahahaahha.. perot pon da lapo kitorg carik kedai makan. cm biasa mencari kedai mkn yg sesuai mengambil mase 1 hingga 2 jam. huhu. cmtula fmly aku. nk pilih kdai mkn cm nk pilih menantu sket punye lame. laki aku senyap jek. sesekali tu gelak bila tgk gelagat mak n abh nk carik kdai mkn yg sesuai yg kalo bole sume jenis mkn ade jual kat situ. da mkn, balik uma, solat dulu pastu tido. sok pgnye kitorg gi breakfast kat luar lagi. mesti ade yg ckp mak aku malas masak kn? takla. mak aku rajin masak tapi memandangkan lps mkn tu nk gi beli ikan sekali nk bwak aku n laki aku gi jenjln tgk laut tu yg mkn kat luar tu. kitorg gi anjung batu. jeti klo nk ke pulau besar. kat situ ade jmbatan gantung. sygnye hs kami kehabisan bateri. jadi takdela gmbr kenangan kat sana. tapi takpe bole dtg lagi sbb dkt je. pastu abah bawak gi jenjalan kat pekampungan nelayan dkt ngn paya. tekak ni teringin nk mkn sipot sedot. kot2la bole carik sipot sedot kat paya tu. memandangkan kami takde experience nk carik sipot sedot lg2 bila tgk ranting2 akar2 bakau yg beselirat yg agak menakotkan dibuatnye ade ular tak ke naya. jadi kami batalkan sahaja. beli kat pasar atau kat tepi2 jalan tu lagi bagos. bila aku sebok2 ckp kat mak nk mkn sipot sedot mak pon belikan dan masakkan utk kami. heee.. laki aku pon gile sipot sedot jugak. aku tau mesti dia suke bila aku request kat mak nk mkn sipot sedot. kat mantin ni takde sipot sedot. sipot babi banyakla. ngeeee. kitorg benti kat tepi jln beli sipot sedot, kupang, rambutan n langsat. dlm ati aku wah bestnye tghari ni dpt mkn seafood. hehe. disebabkan aku da balik kg, mak n abah pon bawak aku n laki aku gi uma nenek. baru je nk masok uma nenek atok da kecoh2 kata k.gee eksiden. baru je kejap. suasana jadi gamat mcm minyak gamat. tepon sana tepon sini. dlm mase yg sama nenek tgh masak rendang ayam kmpung. ermm sedap! lps mkn tu kitorg gi hospital nk tgk k.gee yg da dimasukkan ke wad kecemasan. bunyik cm serius gila tapi sempat lagi mkn tghari dulu. heee.. smpai je kat hospital tunggu berejam2(biasala hospital) barula dpt jumpe k.gee. mula2 aku dgr k.gee tak bole bangon kesan dari terhentak kat bhgian pinggang. pastu doktor da sahkan yg k.gee takde kecederaan yg serius. mksudnye takde patah atau retak. pastu dia da dibenarkan balik uma. aku tgk dia bole jln cm biasa je. huhuhu..ntahla. wat suspen je. kitorg yg bercadang nk balik mantin waktu petang kene tangguhkan pejalanan kami esok pagi. mknenye pagi tadila. lgpon bole mkn sipot sedot n kupang dulu. klo tak nnti kempunan. manala tau kot2 mengidamkan? wahahaha.. pandai je aku. balik dari hospital lps solat asar kitorg tlg mak potong bontot sipot sedot. kirenye 1st time experience kitorgla. heheee. nk mkn punye pasal sggop tolong potong bontot. nasibla laki aku ni da biasa ke dapo. abes kotor baju kitorg bau lumpur. tapi seronok. heheee.. da siap potong tu kitorg solat pastu mkn. akula peserta terakhir yg tinggal kat meja mkn tu. yerla da lame tak mkn masakan mak. pas mkn kitorg angkat hadiah kwen lg separuh n brg2 lain masok ke dlm kete supaya sok pagi takla tekocoh2. pastu kitorg ngadap tv tgk cite antu kat astro prima. pastu tido. itula jadual kami pada hari minggu yg lepas. smpai takde waktu utk bercengkerama. wahahaha.. walapon agak penat tapi sgt2 seronok! mak kata minggu depan nk dtg mantin pulak. nk gi bekelah kat jeram toi. tak sabar rasenye!

0 comments:

Pengikut