r E V i E w M a S a N i K A h...


biar abg citer plak masa menikah versi abg.. kami rombongan menikah pada hari jumaat tu dtg dari 2 tempat iaitu satu pasukan dari nilai yg diketuai oleh pengantin dan pengapit2 pengantin.. hoho jgn tk caya aku ada 5 org kwn2 yg jadik pengapit dan sama2 stay selama 2 hari kt melaka.. tp pengapit2 pengantin lelaki nie telah pon bermalam kat umah aku kt mantin dulu.. ketua pengapit adalah wak ekekeke tak len tak bukan shahsarwan la sapa lagikn.. pengapit yg len adalah edi, amin, syafiq dan jukey. then pasukan dari nilai juga disertai oleh abg ahip dan kak ani, syam dan kila, oan dan ina, serta ila adik syam. 1 lg pasukan datang dari arah selatan iaitu dari kota tinggi johor. diketuai oleh ayah ngan mak. kak fiza ngan abg zam, hj amat dan isteri, cik ja'afar dan isteri serta abg raja dan kak yanti. semua sampai dan berkumpul kat tol ayer keroh sekitar jam 12:50pm dan bergerak ke masjid bukit katil utk solat jumaat. pas solat jumaat kami bergerak ke rumah bersanggar.. bakal mertua aku sendiri yg jemput kami dari masjid bukit katil.. masa tu jugak hati aku dah makin berdebar2.. maklumler.. lepas asar nie aku akan dinikahkan. bermacam2 dalam kepala otak aku ni. tambah pulak dalam masa yg sama aku kena refresh balik pengetahuan agama yerla kot2 dapat soalan2 killer dari tok kadi nanti.. then sempat lagi aku tanya kat bakal mertua aku soalan apa yg imam nak tanya.. ekekekekeke selamba jerk aku.. bila dah nak masuk waktu asar aku ke bilik air.. aku mandi sunat sebagai syarat mensucikan diri sebelom bernikah, amek wudhuk then aku siapkan diri pakai baju nikah.. sampai part nak pakai samping songket aku dah mengelabah.. nk pakai dalam ke luar? masalahnya pakai dalam ke luar ke aku memang fail! dulu sekolah agama kt johor memang pakai samping tapi bukan pakai songket. masa kat navy plak memang pakai songket tapi kawan2 tolong pastikan kita pakai dengan betol.. last2 kila ngan ayah yg tolong pakaikan.. ekekekeke.. sajer jer aku nk manja2 sket ngan ayah. yerla pasni ayah aku dah tk boleh nak pakaikan aku samping.. sebab aku dah ada bini. kalo balik aping dah takder la suara aku memakak minta kain pelekat ngan ayah ngan mak.. sebab bini aku wajib pastikan semua kain pakai aku dibawa.. kalo tak cam sebelom nie walopon aku dah 28 taon asal aku balik jer mesti ayah kemaskan bilik aku. pasangkan cadar. letak selimut.. huhuhu aku la anak bujang dia yg paling banyak umur tp tk kawen2 lagi. okeh sambung balik pasal nak menikah. bila sumer dah ready aku pon masuk keter. haaa masa nak gi menikah dari rumah bersanggar ke rumah pengantin perempuan aku diapit oleh mak ngan ayah. wak bawak keter, amin duk sebelah. aku duk tengah2 kt belakang. kanan aku mak, kiri aku ayah.. huh aku rasa pengantin lelaki len kalo mak ayah dorang ikot serta dalam rombongan nak menikah pon dah kire untung.. ini aku siap hantar siap apit lagi! bukannya aku anak manja eh.. tapi aku anak ayah.. ekekekekeke.. dalam keter mak pesan baca selawat banyak2.. pastu ayah pon pesan benda yg sama tapi up sket.. baca selawat minta ditenangkan hati.. so aku pon start keter bertolak aku baca selawat tak henti2. bila dah sampai kat depan umah pengantin pompuan aku taknak keluar. semua org dah kuar dah masuk dalam. aku jer tk kuar dari keter. ayah, mak ngan wak temankan aku dlm keter. bila dorang tanya aku ckp lom sedia. huhu tetiba jerk tak bersedia.. korang jgn ingat aku tk bersedia nak jadik suami org plak.. yg sebenarnya aku tak bersedia lagi sbb nak memasang niat dan bertafakur utk menikmati saat2 terakhir aku sebagai org bujang. bg org len mungkin tk penting. tp bagi aku penting! nanti aku cerita sebab2 nya. lama jugak aku kt dlm keter. ayah kuar dulu pastu mak pon nk kuar. aku ckp kt mak jgn kuar dulu. temankan erol lagi sekejap.bila aku dah betol2 bersedia barulah aku gerak masuk ke dalam rumah pengantin pompuan. hasilnya aku cukup tenang bila melangkah masuk dalam umah tu. duduk jer atas tilam kecik yg dikhaskan aku dah takda langsung rasa berdebar. org keliling aku depan aku mak oii punyala ramai. sumer tertumpu kat aku.. semua pandang aku.. mujurlah kejer aku selama nie mngadap ramai org jadik tidaklah situasi itu mendebarkan kembali hati aku.. bila dah duduk atas tilam kecik tu org pertama yg aku carik adalah ayah ngan mak aku. ayah ngan mak duk dekat ngan aku. atok bakal isteri aku pon dok belakang aku jerk. pastu aku mencarik2 bakal isteri aku.. ehh lupa plak dia kat atas kena tunggu imam dtg isi borang2 yg patot.. ekekekeke.. tk lama pastu imam turun sekali ngan pengatin pompuan.. aku nampak tapi buat2 tk nampak bukan apa sebab tknk nanti org kata tak menyabor! ekekekeke.. aku wat muka selamba aku jerla.. lepas tok sidang ngan wakil dari pihak lelaki (haji amat) berbasa basi pasal hantaran sumer tok imam pon bacakan khutbah nikah.. masa nie r aku nak tergolak2.. imam nie wat lawak plak.. mula2 dia sebot nama aku betol.. Jamarolshah.. pastu tiba pasrt khutbah lain jadik kamarulshah plak.. pastu jadik shahrulniezam plak.. perghhh memang aku tergolak la.. mana taknya abg raja kat belakang imam dok mentitil dia gelak2 sebab nama shahrul niezam tu nama dia! wakakakaka imam nie nak jer aku ckp nama saya JAMAROLSHAH.. wakakakaka.. yerla aku paham mungkin nama aku payah sket nak disebutkan.. len dari yg len.. unikla katakan.. ekekeke perasan lak aku.. then abis khutbah nikah imam tu tanya aku dah bersedia nak menjadi suami yg bertanggungjawab? aku jawab dah.. pastu dia suh aku baca surath alfatihah.. aku pon bacalah cam beser.. pastu dia tanya aku.. sapa nama bakal umah org awak? aku jawablah Nadiah binti Hamdan. boleh plak dia wat muka cam jawapan yg aku bagi tu salah.. dia tanya balik.. bukan nama dia naqiah? korang nak tau apa jadik? aku pandang imam tu dengan muka konfius.. naqiah mana plak?... wakakakakakakaka rupernya imam tu nak test aku jerk kot2 nanti masa akad nikah tersalah sobut.. then dia suh cuba baca lafaz akad nikah.. aku pon terai la.. huh takder pon soalan2 killer dari imam nie.. heheheheheheh.. then bakal pak mertua aku pon genggam tgn aku.. dengan sekali lafaz aku telah sah dinikahkan dengan Nadiah binti Hamdan dan dinaikahkan oleh bapa mertua aku sendiri.. fuhhh memang betol cakap ayah.. pas sah jer nikah memang rasa hilang segala tekanan.. sambil mengaminkan doa aku pandang wajah isteri aku.. hoho menagis dia..aku tahan dalam hati jer.. abis nikah baca taklik plak.. haa masa nie la aku dah start tak tahan sedih.. padahal yg nak melapaskan anak pompuan mak ngan abah metua aku.. tapi kesedihan dan tanggungjawab yg diterjemahkan dalam taklik tu yg menyebabkan hati aku tersentuh.. abah baca ok lg.. mak belom baca lgi dah srot2.. bini aku baca tertahan.. aku baca last sekali pon tahan2 jer air mata.. bila abis jer taklik kitorang sumer bangon baca selawat dan dalam masa yg sama kami suami isteri bersalaman dengan org2 sekeliling.. masa salam ngan mak aku memang tak boleh tahan2 lagi.. 1 sebab mak asiah dah macam arwah mak aku.. bila mak peluk ciom aku airmata pon berderai.. ngan ayah lgla aku tak tahan.. tknk bg nampak aku ngais aku tekap lama2 muka aku kat ayah.. padahal aku tersenggut2 menangis.. kenapa? aku kememeh? huh org yg takda perasaan jer yg tk nanges tao.. sebagai anak selama ini aku hanya bertanggungjawab ke atas ayah dan mak aku, diri aku dan adik2 aku.. tapi bila dah menikah nie aku punya tanggungjawab yg agi berat.. perhatian dan kasih sayang aku pada ayah dan mak kena bahagiakan plak dengan isteri aku dan abah mak mertua aku.. tu yg buat aku tak tahan sangat2.. minta kekuatan dari Allah supaya aku terus berlaku adil kepada semua org yg tersayang dalam hidup aku ni. bila salam ngan abg ahip, dia peluk aku usap2 belakang aku.. aku tau dia paham perasaan aku masa tu.. sebab dia dah melalui proses tu lebih dulu dari aku.. sebagai abg dia pasti nak aku bijak menghadapi segala yg mendatang.. dan sebagai adik aku akan jadiakan dia sebagai contoh yg terbaik. oklah setakat nie dulu.. waktu rehat aku dah abis..

0 comments:

Pengikut