M i N T a S e D e K A h ? ..

Adakah mereka meminta sedekah atau meminta bayaran? satu soalan yg aku rasa kena jawab.. gf aku yg tanya.. bdak kecik nie tanya bila aku ngan dia jalan2 kat CM pas turun bas dari seremban.. sementara masih petang aku wat keputusan jln2 jap kat situ.. sebenarnya niat aku nk beli air minuman.. dahaga plak dari dalam bas tadi.. belilah aku air ngan kopok lekor.. bdak kecik nie beli sosej ngan apa ntah.. yg jadik tukang bedal aku jugak.. sambil2 menguyah tu kitorang pon tengok r 3 org melayu nie menyanyi sambil men gitar.. bole tahan sore abg2 tu.. walopon tak rupa artis tapi nyanyian dorang berjaya menarik perhatian org ramai.. masing2 aku tengok terhibur dengan persembahan dorang.. suasana kat situ happening jer.. yg lagi unik aku tengok takda pulak kutu2 rayau atau budak2 remaja punk atau yang aku istilahkan sebagai sampah bernyawa.. yang mana remaja2 yg kelihatan cam sampah nie kalau dikitar semula mungkin boleh digunapakai lagi.. berbalik pada 3 org melayu yg menyanyi yg semuanya lelaki nie.. persembahan dorang bagi aku cukup menarik.. abg yg men gitar belah kiri tu memang sedap r sore dia.. lagu2 yg dorang bawakan pon semua yang membawa mesej kerohanian.. ala2 kopratasa r... ada jugak satu dua lagu yg baru aku dengar.. aku rasa dorang cipta sendirik.. walopon baru dengar tapi cukup mengesankan dalam hati.. yg jadik penonton pon kebanyakkannya 30 tahun ke atas.. kalo ada pon yg baya bdak kecik nie yg muka2 bek r.. kelibat remaja yg serabot tkda pon.. kalo ada pon sekadar lalu kat kawasan tu jer... biaser r jenis dorang nie suka merembel ka tempat yg muziknya keras.. yg banyak betina2 pelacur yg suka mempersembahkan susuk badan yg terbonjol2 dan menampakkan punggung dan pusat dorang.. pastu bertindik2 macam lembu gamaknya.. lembu pon tk suka kena tindik.. cerita balik pasal abg 3 org tu.. abis jer beberapa buah lagu, abg yg men gendang tu kutip r duit dari org ramai yg dok layan persembahan dorang td.. gf aku tros tanya.. "dorang nie mintak sedekah ke bang?" aku terdiam la sekejap.. then aku pon terangkan apa pendapat aku.. bagi aku dorang mencari rezeki dengan cara menghiburkan orang ramai.. yg aku nmpak dorang tak memaksa org bg duit.. tknk bg dorang tk kesah.. abg tu pon cuma bawa topi then g kt depan org yg layan persembahan dorang.. kalo ada yg hulur dia amik r duit tu.. nk kata dorang mintak sedekah pon tk bole jugak.. tapi lebih kurang cam mintak sedekah plak.. last2 aku pon terkompius!.. kang bdak kecik nie cakap aku tkda pendirian plak.. nk menghilangkan kompius tu aku pon tanyalah pada diri sendiri.. dorang minta sedekah ker kat aku.. tidak.. aku rasa terhibur dengan persembahan dorang.. jadi aku rasa aku patot bagi sedikit imbuhan atas rasa terhibur tu.. ya.. itulah jawapan yg aku bagi kat gf aku nie.. leka sangat dengar dorang nyanyi.. rupanya dah lewat.. aku ngan bdak kecik ni pon angkat kaki jalan ke stesen komuter KL .. balik Shah Alam.. lagipon kitorang ada plan nk jumpa bdak kecik kat kedai makan seksyen 18 tmpat kitorang selalu makan.. Nuha namanya.. len kali r aku citer pasal Nuha plak.. mata dah ngantok dah berat asyik ngadap monitor sejak balik dari kuar makan tadi....

0 comments:

Pengikut