5 Aplikasi Android paling berguna

Salam ceria salam bahagia buat semua, ini adalah post pertama bagi tahun 2013.. oh memang kami sengaja nak buat blog nie bersawang.. bagi nampak mcm ala-ala rumah usang sikit.. heee..
ok aku nak kongsikan 4 aplikasi android yang sangat berguna kepada rakyat Malaysia.. kegunaan aplikasi android ni "of course" lah utk mereka yg guna smartphone android mcm kitorang.. yg guna iphone tu maaf lah yer.. (btw mesti ada punya aplikasi serupa utk iphone ekk)
ok aplikasi2 nie bagi aku amat sesuai dan seharusnya di miliki oleh semua orang.. sebab apa? sebab hampir setiap hari aku menggunakannya.. maklumlah hari2 berjalan wat marketing ke hulu ke hilir.. :P

1. Aplikasi Prayer Times & Qibla:




 - Aplikasi ini membantu kita sebagai muslim untuk mengingatkan kita masuknya waktu solat 5 waktu..
- korang boleh setting azan tu nk on ke atau tk dan boleh tukar fail mp3 azan yang korang suka.. ha nie aku bagi free fail azan jiharkah dari alunan ustaz safwan (bilal Masjid Al Azim Melaka).. kembanglah ko ustaz suara ko orang download pasni..

- aplikasi ni juga boleh bantu kita mengetahui arah kiblat dengan tepat berpandukan kompas.. haa senang kot2 korang nak berhenti solat kat tengah2 hutan ke kan.. terdapat banyak lg aplikasi yg lebih kurang serupa.. sukahati korangla nk download yang mana satu..
boleh download kat sini.. 


2. Aplikasi PLUSS Toll Rate:





-Aplikasi nie memang sangat berguna kepada traveller mcm aku yang selalu gunakan highway plus.. ha sebelom kita nak sedekah kan duit kita kt plus nie terkadang lupa plak rate dia kn.. yerla org mcm aku nie kn berkira.. semua benda aku budget.. kalo nak balik kampung tu mmg dah hingat dalam kepala dah boleh setting kos minyak ngan tol berapa nak sedia.. tp kalo kena outstat ke tempat yg tk pernah tuju tu haa selalulah aku rujuk kt aplikasi ni.. bolehlah tengok berapa rate toll yg akan aku sedekahkn.. peel aku nie kalo balik kg atau jalan2 ngan anak bini aku (family trip) je aku guna touch n go.. kalo urusan kerja mmg aku guna cash.. sonang beb aku nak claim heeee..
- part yang paling aku suka ngan aplikasi ni adalah sonang aku nak baca informasi terkini kt sepanjang laluan plus nie.. mmg update selalu lah.. jem ke tk.. ada accident teruk ker tk.. dan.. korang boleh tengok live cam di kebanyakkan tempat kt highway2 kt Malaysia nie.. 
boleh download kat sini..

3. Aplikasi Maybank2u & CIMB Clicks:






- ok bagi mereka yg gunakan online banking nie bolehlah download aplikasi nie.. mcm aku selalu buat payment kt supplier guna online jer.. malas nak sign2 cek nie.. rasanyer baru 10 keping jer aku gunakan buku cek aku tu huhu.. so kalo nk login kt laman web nie ada lmbt sikitla bg aku.. tp dengan aplikasi ni sonang koje aku..
- tp ada plak yg x bestnye aplikasi nie.. korang tk boleh transfer duit ke third party account mcm biasa.. nak transfer ke akaun bank yang sama pon tk boleh.. haa.. iya.. memang tak boleh.. tk percaya? iya.. melainkan korang nak transfer ke favourite account yang telah korang registerkn sahaja.. tu semua dorang buat atas sebab musabab keselamatan.. korang nak ke duit korang yg juta2 dalam akaun korang tu hilang? huhuhu.. 
boleh download kat sini dan kat sini

kesimpulannya 4 aplikasi kt atas tu amatlah berguna utk aku.. aku kongsikan buat mereka yg belum tahu.. sharing is caring kn.. DAN sebab aku tak tahu nk post apa kt blog aku hahaha.. nie jerlah idea post yg aku ada wat masa nie..

p/s : ehh mana aplikasi yg ke 5? haa yg ke 5 nie utk homescreen hp aku.. comel tk? mestilah comel kan sebab ada gambar tuan puteri.. aku gunakan go launcher ex theme sebagai theme kt hs aku sbb aku rasa launcher nie yg paling best boleh ikut kehendak nafsu aku.. huh..korang search jerla kt play google tu yerk.. 

 

pesanan penaja : kalau rasa tuan puteri ni comel sila klik sini

0 comments:

Pengikut