edit gambar cara mudah..















ramai mereka2 kat luar sana yang hebat dalam mengedit gambar. kebanyakkan dari mereka adalah jurugambar2 sama ada pro atau tidak. orang macam aku ni mana lah ada kamera canggih2 nk jadi jurugambar haha.. tapi masih teringin jugak nak edit gambar2 yang aku ambil guna kamera cikai ni. yer lah tabiat aku ni suka sangat letak caption atau trademark kat gambar2 tu. kadang edit2 sikit bagi lagi cerah, blur, ubah warna jadi hitam putih, sephia dan mcm2 lagilah walopon kadang tk lawa pon hasilnya :) so aku nak kongsi dengan mereka yang berkeinginan jugak macam aku. "software" atau perisian yang digunakan dan yang selalu kita dengar penggunaannya adalah "photoshop editor" dan macam-macam lagilah perisian lain. tak dapat aku nak bagitau sebab aku memang tak pro bab edit2 gambar guna "software"2 canggih dan mahal ni. "software"2 ni plak adalah mahal dan berlesen, memang ada dikalangan kita yang menggunakan perisian ni tanpa mengeluarkan modal.. sebab dorang crack "software" tu. hish.. tak baikkk.. haha.. ok kita ketepikan hal tu. ok, perisian yang aku selalu gunakan adalah "Picasa". perisian ni dikeluarkan oleh google dan ianya percuma. sungguh senang nak di"download" dan digunakan. kalau korang nak download klik lah kat sini. tak payah nak crack2 tak payah letih2 cari installer perisian2 crack tu. walaupun tak lah sehebat perisian2 pro tapi oklah untuk amatur yang takda kamera canggih macam aku hehe. ramai juga antara kita yang dah tahu tentang "software" ni, tapi aku rasa ramai juga yang tak tahu kewujudannya, dan yang paling aku suka benda ni "free"! :P

















p/s : gambar contoh tu adalah gambar aku masa kecik2 dulu.. masa tadika pakai name tag bentuk burung haha comel2 muka masa ni. sekarang ada yang dah jadi komando, pensyarah, cikgu, ustaz, usahawan dan "arwah"

0 comments:

Pengikut