R i N D u ..


Rindu.. perkataan yang paling tepat harus aku gunakan untuk mentafsir perasaan ini. Malam semalam masa aku makan bersama kawan baik aku kat medan makan seksyen 19, sedang aku menjamah nasi berlaukkan tomyam campur tiba-tiba kami disapa oleh seseorang. Aku kurang jelas dengan perkataan yang disebutnya, lagi pula suasana ketika itu sedikit bingit dengan bunyi tv dipasang di setiap kedai makan, entah lelaki entah perempuan.. kalau kawan-kawan mesti dah dihulur tangan untuk bersalam.. aku lantakkan jer dan secara spontan terus aku mengatakan "takper.. taknak.." aku pikir dia hanyalah penjual DVD cetak rompak. Tapi bila kelibat itu beredar dan aku menoleh ke arahnya barulah aku sedar kelibat itu adalah kepunyaan seorang makcik yang sedang membawa dua bungkusan besar.. rupanya makcik tu jual kerepek. makcik tu terus menjaja dari sebuah meja ke meja yang lain. dari jauh aku terus melihat makcik tu. Aku agak umurnya dalam lingkungan 40 ke atas.. raut wajahnya sepi, bagai meraih simpati. Entah kenapa hati aku tersentuh melihat kesungguhan makcik tu mencari rezeki. macam-macam soalan menerpa dalam pikiran aku. mungkinkah makcik ini hidupnya susah? kalau senang takkan lah dia terpaksa menjaja sampai ke malam. berseorangan pula tu.. mungkinkah dia seorang ibu tunggal yang terpaksa mengerah keringat menjaja kerepek demi menyekolahkan anak-anaknya? aku pandang lagi wajah makcik itu dari jauh. entah kenapa aku teringatkan seseorang bila melihat makcik tu.. dia mengingatkan aku pada seseorang yang bergelar mak.. bantot terus keinginan aku nak menghabiskan makanan di depanku masa tu.. perasaan aku silih berganti masa.. kesian pada makcik tu.. dan rindu pada arwah mak aku.. tak seorang pun lagi yang membeli kerepek yang dibawanya. semakin lama semakin hilang dari pandanganku.. entah mana datangnya kekuatan dalam diri aku masa tu.. aku capai kunci motor kawan aku dan pergi mencari makcik tu yang entah dah kemana perginya.. mungkin dia pergi ke ke kedai makan disebelah belakang.. tekaan aku tepat.. makcik tu sedang berjalan melalui kawasan yang memisahkan kedai makan yang disebelah depan dan belakang di medan makan tu. aku hampiri makcik tu dan mematikan enjin motosikal.. aku sapa makcik tu dan aku cakap aku nak beli kerepek.. sebenarnya aku bukanlah nak beli kerepek.. tak terlintas pon aku nk makan kerepek.. tapi bila makcik tu keluarkan kerepek tumpi.. hati aku bagai disentak.. makcik ni dah ingatkan aku lagi sekali pada arwah mak.. tu lah kueh yang selalu arwah mak aku buat masa raya.. aku pun belilah kerepek makcik tu 3 bungkus.. 2 bungkus kueh tumpi dan sebungkus kerepek pisang.. aku bayar lebih kat makcik tu.. jelas aku dengar makcik tu sebut alhamdulillah.. tersentuh lagi hati aku.. aku balik semula ke kedai makan tadi.. tapi pikiran aku tersekat pada perasaan kesian pada makcik tu yang bertukar menjadi rindu.. rindu pada arwah mak aku.. cerita sindarela kegemaran awek aku yang terpasang kat tv kedai makan tu langsung tak menarik perhatian aku..
mak.. aku rindu pada mak.. rindu sangat..

0 comments:

Pengikut